۱۴۰۲.۰۸.۱۶

اکبر صحرایی، نویسنده دو کتاب پویش کتاب‌های چریکی حوزه هنری کودک و نوجوان در مورد این رویداد گفت: مسیر خوب و سازنده‌ای در راه ترویج کتاب و کتابخوانی با رویداد کتاب بازی آغاز شده است که بی‌شک در صورت تداوم آن روزبه‌روز پخته‌تر خواهد شد و به جریانی دائمی و موثر تبدیل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، کتاب «قاطر غنیمتی» و «گردان بلدرچین‌ها» دو رمان نوجوان به قلم اکبر صحرایی است که در رویداد کتاب بازی به همت حوزه هنری کودک و نوجوان محور پویش قرار گرفته است. در این پویش و مسابقه، نوجوانان علاقه‌مند بعد از مطالعه هر یک از کتاب‌های موردنظر وارد بازی‌ و ماجراجویی می‌شوند و به سؤال‌ها و معماها پاسخ می‌دهند. در انتها، مخاطبان برای شرکت در بخش ویژه امکان کنشگری در قالب‌های داستان‌نویسی و کتاب صوتی را براساس شیوه‌نامه و داستان کتاب یادشده، خواهند داشت.

اکبر صحرایی در معرفی دو کتاب خود گفت: قاطر غنیمتی ادامه مجموعه هفت جلدی «دار و دسته دارعلی» است و همان شخصیت‌ها بار دیگر در «قاطر غنیمتی» دور هم جمع شده و اتفاق‌های تازه‌ای را رقم زده‌اند.

وی افزود: کتاب «قاطر غنیمتی» با نگاهی طنزآمیز و شخصیت‌های داستانی رزمندگان که جمعی از اقشار گوناگون جامعه هستند، تلاش دارد تا گوشه‌ای از وقایع هشت سال دفاع مقدس را برای جوان و نوجوانی که از آن فاصله زیادی دارد، بازگو کند؛ به بیانی دیگر، طنز در این مجموعه آثار، بهانه‌ای است تا در دنیای ادبیات به روزهای هشت سال دفاع مقدس بپردازیم.

صحرایی ادامه داد: دارعلی در این مجموعه آثار، قهرمانی بهلول‌وار است که مخاطب نوجوان را به خود جذب می‌کند و از دلایل جذابیت‌های جبهه برای نوجوانان آن دوران می‌گوید، چراکه در جبهه همراه با تیر و ترکش و سختی و شهادت ما با نشاط و جریان معمول زندگی نیز روبه‌رو بودیم که لازم است نسل امروز آن را بداند. در هر دو کتاب «قاطر غنیمتی» و «گردان بلدرچین‌ها» سعی شده است با همین شخصیت‌ها و به همین شیوه کار ادامه پیدا کند. در ادامه این دو اثر به‌زودی کتاب «گردان علاف‌ها» منتشر خواهد شد که همانند دیگر آثار این مجموعه دارای نثری روان و متناسب با ادبیات نوجوان است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه از این مجموعه‌ها استقبال خوبی شده است، گفت: سعی شده فرهنگ بومی و حکایات قدیمی ساختار فرهنگ بومی ما در این کتاب‌ها به کار گرفته شوند که برخی اتفاقی و برخی به‌طور عمد به داستان رمان ورود کرده است. همچنین تصویرگری این مجموعه بسیار جذاب بوده و در استقبال مخاطب تاثیرگذار است.

صحرایی در ادامه با تاکید بر نقش و اهمیت سامانه‌ کتاب بازی در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: این اتفاق با شیوه خوبی که پیش گرفته تا جایی که من اطلاع دارم بی‌سابقه است، چراکه کاملا تسلط طراح بازی بر کتاب با بررسی معماها و سؤال‌های طرح‌شده مشهود است. همچنین بازی به گونه‌ای است که سئوال‌های مشابه نداشته و امکان رونویسی از پاسخ‌های شرکت‌کننده دیگری وجود ندارد؛ به این ترتیب امکان تقلب نیست و همین امر کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه خودش نیز در بازی شرکت کرده است، گفت: از روی کنجکاوی وارد بازی شدم و به سئوال‌های کتاب‌های خود پاسخ دادم. بازی آنچنان جذاب و درست طراحی شده است که مخاطب را به‌خوبی در جریان روند بازی قرار می‌دهد و سؤال‌ها آنچنان هوشمندانه هستند که مخاطب مجبور است کتاب را بخواند تا جواب دهد. حتی من که نویسنده اثر هستم برخی موارد را فراموش کرده بودم؛ به این ترتیب برای پاسخ بار دیگر به کتاب رجوع کردم و در نهایت مبلغ قابل‌توجهی هم بن خرید کتاب برنده شدم.

صحرایی در پایان گفت: مسیر خوب و سازنده‌ای در راه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی با کتاب بازی آغاز شده است که بی‌شک در صورت تداوم آن، روزبه‌روز پخته‌تر خواهد شد و به جریانی دائمی و موثری تبدیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، فرصت اولیه شرکت در این پویش با بیش از 500 میلیون ریال جایزه و ارسال آثار در بخش ویژه‌ کنشگری (داستان‌نویسی و کتاب صوتی) تا 20 آبان‌ماه است. علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه، کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شیوه‌نامه‌ پویش می‌توانند به سامانه اینترنتی کتاب بازی به نشانی ketabbaazi.ir مراجعه کنند. همچنین در صورت علاقه‌مندی امکان حضور در 16 بازی و پویش دیگر در سامانه کتاب‌بازی برای مخاطبان فراهم است.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha